モバイルTVがらみの報道が海外でも増えてきた。日本では既にワンセグとしてサービスが始まっているが、海外でもヨーロッパあたりでは数百万台規模で出回っているらしい。
まず、モバイルTVプロバイダーのMobiTVでは加入者数が2百万人、1年弱で2倍になったそうだ。MobiTVはケーブルテレビの番組を携帯電話に配信するサービスを行っている。(原文はこちら)
MobiTV Inc., which transmits cable TV channels to cell phones, said Wednesday it has surpassed 2 million users, doubling its subscriber base in less than a year.
MobiTV sometimes comes bundled with a cellular carrier's wireless Internet plans; if purchased separately it costs $10 a month or more, in addition to the carrier's data charges.
MobiTVのサービスは携帯電話のインターネットプランにバンドルする形で販売され、月10ドルぐらいの料金だったようだ。データ通信に要するパケット代の料金体系との関係があるので一概には言えないが、まずまず手ごろな値段ではないか。しかし事業として立ち上がれば競合企業も黙ってはいない。
Both Cingular and Verizon Wireless, jointly owned by Verizon Communications Inc. and Vodafone Group PLC, plan to offer live TV through MediaFlo, a wireless network built by Qualcomm Inc. In other countries, wireless carriers are introducing broadcast TV for cell phones using a technology called DVB-H.
Cingular, Verizon, Vodafonといった大手どころがMediaFloというQualcomm技術を使ったテレビ放送をはじめるようだ。欧州あたりではDVB-Hを使った携帯向けTV放送もあるようだ。総じてモバイルTVは有望、という論調だ。
一方で懐疑的な報道もある。Businessweekの記事を見てみると、
Verizon Wireless will unveil a service that, for the first time, lets cell-phone users watch programming from the likes of Comedy Central, Fox, and MTV right on their handsets. If TV via handset takes off, wireless carriers and cell-phone makers will win big. But even after years of development and mountains of mobile-TV marketing hype, that's still a very big if.
Verizonが携帯向けのTV放送を始めており、将来性についてはいつくもの仮説が立てられているが、今のところはまだ"Big IF”、つまり大いに疑問だ、といったところか。
個人的には、ややサプライサイドが先走りしている感もあるが、数百万規模のユーザがついてきたことでまずまずの出足と見てもいいのではないか。携帯電話の小さなディスプレイででも見たいと思わせる魅力的なコンテンツを提供できるかにかかっている気がする。そうしたコンテンツ・プロバイダーにとって新たなビジネスチャンスが生まれたということではないか。
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